Ads 468x60px

sâmbătă, 18 mai 2013

Pildele

                In Noul Testament, ca si in Vechiul Testament, o parabola (pilda) este o asemanare folosita sa invete sau sa impuna un adevar. Domnul Hristos a folosit pe larg metoda pildelor ca sa ilustreze, cu povestiri a lucrurilor familiare in viata de toate zilele, adevaruri spirituale importante. Intrebat de ucenicii Sai de ce vorbeste in pilde, Domnul nostru a aratat cateva scopuri: ca
  1. ucenicii sa poata sa cunoasca tainele imparatiei
 
Marcu 4:11,34
  • 11 „Vouă”, le-a zis El, „v-a fost dat să cunoaÅŸteÅ£i taina ÃŽmpărăţiei lui Dumnezeu; dar pentru cei ce sunt afară din numărul vostru, toate lucrurile sunt înfăţiÅŸate în pilde;
  • 34 Nu le vorbea deloc fără pildă; dar, când era singur la o parte, lămurea ucenicilor Săi toate lucrurile.
 
    2. aceia a caror inimi erau impietrite sa nu poate auzi, nici intelege aceeasi invatatura
Matei 13:10-17
  • 10 Ucenicii s-au apropiat de El ÅŸi I-au zis: „De ce le vorbeÅŸti în pilde?”
  • 11 Isus le-a răspuns: „Pentru că vouă v-a fost dat să cunoaÅŸteÅ£i tainele ÃŽmpărăţiei cerurilor, iar lor nu le-a fost dat.
  • 12 Căci celui ce are, i se va da, ÅŸi va avea de prisos; iar de la cel ce n-are, se va lua chiar ÅŸi ce are.
  • 13 De aceea le vorbesc în pilde, pentru că ei, măcar că văd, nu văd, ÅŸi măcar că aud, nu aud, nici nu înÅ£eleg.
  • 14 Åži cu privire la ei se împlineÅŸte prorocia lui Isaia, care zice: „VeÅ£i auzi cu urechile voastre, ÅŸi nu veÅ£i înÅ£elege; veÅ£i privi cu ochii voÅŸtri, ÅŸi nu veÅ£i vedea.
  • 15 Căci inima acestui popor s-a împietrit; au ajuns tari de urechi, ÅŸi-au închis ochii, ca nu cumva să vadă cu ochii, să audă cu urechile, să înÅ£eleagă cu inima, să se întoarcă la Dumnezeu, ÅŸi să-i vindec.”
  • 16 Dar ferice de ochii voÅŸtri că văd; ÅŸi de urechile voastre că aud!
  • 17 Adevărat vă spun că mulÅ£i proroci ÅŸi oameni neprihăniÅ£i au dorit să vadă lucrurile pe care le vedeÅ£i voi, ÅŸi nu le-au văzut; ÅŸi să audă lucrurile pe care le auziÅ£i voi, ÅŸi nu le-au auzit.
 
        3. pentru sufletele simple, care nu pot patrunde decat lucrurile care le privesc pe ele, parabola da un invatamant care le este potrivit

Marcu 4:33
  Isus le vestea Cuvântul prin multe pilde de felul acesta, după cum erau ei în stare să-l priceapă.

Ioan 4:10 
  Drept răspuns, Isus i-a zis: „Dacă ai fi cunoscut tu darul lui Dumnezeu ÅŸi Cine este Cel ce-Å£i zice: „Dă-Mi să beau!”, tu singură ai fi cerut să bei, ÅŸi El Å£i-ar fi dat apă vie.”

              Parabolele Vechiului Testament se imparte in trei categorii: povestiri alegorice (in pilde), dintre care

Judecatori 9:7-15
  • 7 Iotam a aflat despre lucrul acesta. S-a dus ÅŸi s-a aÅŸezat pe vârful muntelui Garizim ÅŸi iată ce le-a strigat el cu glas tare: „AscultaÅ£i-mă, locuitorii Sihemului, ÅŸi Dumnezeu să vă asculte!
  • 8 Copacii au plecat să ungă un împărat ÅŸi să-l pună în fruntea lor. Ei au zis măslinului: „ÃŽmpărăţeÅŸte peste noi!”
  • 9 Dar măslinul le-a răspuns: „Să-mi părăsesc eu untdelemnul meu, care îmi aduce laude din partea lui Dumnezeu ÅŸi a oamenilor, ca să mă duc să domnesc peste copaci?”
  • 10 Åži copacii au zis smochinului: „Vino, tu, de împărăţeÅŸte peste noi!”
  • 11 Dar smochinul le-a răspuns: „Să-mi părăsesc eu dulceaÅ£a mea ÅŸi rodul meu cel minunat, ca să mă duc să domnesc peste copaci?”
  • 12 Åži copacii au zis viÅ£ei: „Vino, tu, ÅŸi domneÅŸte peste noi!”
  • 13 Dar viÅ£a le-a răspuns: „Să-mi părăsesc eu vinul, care înveseleÅŸte pe Dumnezeu ÅŸi pe oameni, ca să mă duc să domnesc peste copaci?”
  • 14 Atunci toÅ£i copacii au zis spinului: „Vino, tu, ÅŸi împărăţeÅŸte peste noi.”
  • 15 Åži spinul a răspuns copacilor: „Dacă, în adevăr, vreÅ£i să mă ungeÅ£i ca împărat al vostru, veniÅ£i ÅŸi adăpostiÅ£i-vă sub umbra mea; altfel, să iasă un foc din spin ÅŸi să mistuie cedrii Libanului.”
 
este un exemplu; cuvantari alegorice 
 
Isaia 5:1-7
  • 1 Voi cânta Preaiubitului meu cântarea Preaiubitului meu despre via Lui. Preaiubitul meu avea o vie pe o câmpie foarte mănoasă.
  • 2 I-a săpat pământul, l-a curăţat de pietre ÅŸi a sădit în el viÅ£ele cele mai alese. A zidit un turn în mijlocul ei ÅŸi a săpat ÅŸi un teasc, apoi trăgea nădejde că are să-I facă struguri buni, dar a făcut struguri sălbatici.
  • 3 „Acum, dar – zice Domnul – locuitori ai Ierusalimului ÅŸi bărbaÅ£i ai lui Iuda, judecaÅ£i voi între Mine ÅŸi via Mea!
  • 4 Ce aÅŸ mai fi putut face viei Mele, ÅŸi nu i-am făcut? Pentru ce a făcut ea struguri sălbatici, când Eu mă aÅŸteptam să facă struguri buni?
  • 5 Vă voi spune însă acum ce voi face viei Mele: îi voi smulge gardul, ca să fie păscută de vite; îi voi surpa zidul, ca să fie călcată în picioare;
  • 6 o voi pustii; nu va mai fi curăţată, nici săpată; spini ÅŸi mărăcini vor creÅŸte în ea! Voi porunci ÅŸi norilor să nu mai plouă peste ea.”
  • 7 Via Domnului oÅŸtirilor este casa lui Israel, ÅŸi bărbaÅ£ii lui Iuda sunt viÅ£a pe care o iubea. El se aÅŸtepta la judecată, ÅŸi când colo, iată sânge vărsat! Se aÅŸtepta la dreptate, ÅŸi când colo, iată strigăte de apăsare!
 
si fapte alegorice
 
Ezechiel 37:16-22
  • 16 „Fiul omului, ia o bucată de lemn ÅŸi scrie pe ea: „Pentru Iuda ÅŸi pentru copiii lui Israel care sunt tovarăşii lui.” Ia apoi o altă bucată de lemn ÅŸi scrie pe ea: „Pentru Iosif, lemnul lui Efraim, ÅŸi pentru toată casa lui Israel care este tovarăşa lui.”
  • 17 După aceea, împreunează-le una cu alta, într-o singură bucată, aÅŸa încât să fie una în mâna ta.
  • 18 Åži când îţi vor zice copiii poporului tău: „Nu vrei să ne lămureÅŸti ce înseamnă lucrul acesta?”,
  • 19 să le răspunzi: „AÅŸa vorbeÅŸte Domnul Dumnezeu: „Iată că voi lua toiagul de lemn al lui Iosif, care este în mâna lui Efraim, ÅŸi al seminÅ£iilor lui Israel care-i sunt tovarăşe, le voi uni cu toiagul lui Iuda ÅŸi voi face un singur lemn, aÅŸa că vor fi una în mâna Mea.”
  • 20 Toiegele de lemn pe care vei scrie să le Å£ii astfel în mâna ta, sub ochii lor.
  • 21 Åži să le spui: „AÅŸa vorbeÅŸte Domnul Dumnezeu: „Iată, voi lua pe copiii lui Israel din mijlocul neamurilor la care s-au dus, îi voi strânge din toate părÅ£ile ÅŸi-i voi aduce înapoi în Å£ara lor.
  • 22 Voi face din ei un singur neam în Å£ară, pe munÅ£ii lui Israel; toÅ£i vor avea un singur împărat ÅŸi nu vor mai fi două neamuri, nici nu vor mai fi împărÅ£iÅ£i în două împărăţii.
 
 

Niciun comentariu:

 
Bloguri, Bloggeri si Cititori
Top Crestin

Social Icons

 
Blogger Templates